ContactForm{display: none!important;}

القائمة الرئيسية

الصفحات

 👈وظيفة الـ  Cost Control Engineer

 


——————————————————

هي أحد وظائف الـ Project Management، بتبدأ مهامه باستلام الـ Budget في مرحلة الـ Initiation من قسم الـ Tendering ومهامه كالآتي:

👈يتأكد أن الـ Budget، اللي استملها من الـ Tendering ، بتحتوي علي كل الـ Scope المطلوب تنفيذه في المشروع، وده عن طريق أنه يعمل Budget Validation، وده باختصار عبارة عن مقارنة الـ Budget بعقد المشروع وبنوده أو بالمشاريع السابقة المماثلة.

👈يضمن أن الـ Budget Structure مناسب أنه يقدر يعمل عملية الـ Allocation لكل الـ Expenditures الخاصة بالمشروع، ولو كان غير مناسب ممكن يعمل Restructuring للـ Budget عشان توصل للشكل المناسب.

👈يعمل Allocation لكل الـ Expenditure اللي بيتم صرفها أثناء المشروع علي الـ Budget.

👈يوضح أثر إجراء أي Expenditure من بنود المشروع قبل حدوثه، وده من حيث كونه أقل/بيساوي/أكتر من الـ Budget المخصصة ليه.

👈يراقب الـ Resources من Manpower و Equipment من حيث التكلفة مقابل الإنجاز أو بمعني أخر يراقب Productivity بالتنسيق مع قسم الـ Planning.

👈يراقب الـ Issuance مع قسم الـ Material Control عشان يحدد تكلفة الـ Material اللي تم تنفيذ الشغل بيها.

👈يراجع فواتير الـ Sub-Contractors ويتأكد ديمًا أنها مزادشت عن قيمة الـ Commitment.

👈ياخد في أعتباره الـ Forecast لعقود الـ Sub-Contractors في حالة وجود Claims او ما شابه.

👈يساعد مدير المشروع في الاختيار بين البدائل المتاحة في أي قرار وده عن طريق المقارنة ما بين الـ Cost Impact للبدائل المختلفة.

👈يراقب الـ Cash Out للمشروع وده عن طريق أنه يشوف حاجتين

الأولي: الـ Cash out للفترة السابقة من قسم الـ Finance ، وده باختصار أنه يعرف أيه اللي صرفناه في الشهور السابقة.

الثانية: يتابع الـ Cash Out للفترة المتبقية مع الـ Procurement التوقيتات المختلفة لدفع الدفعات المختلفة للـ Purchase Orders خلال الفترة القادمة من المشروع؛ يتابع مع الـ Palnning التوقيتات المتوقعة لدفع مستحقات الـ Subcontractors.

👈يراقب الـ Cash-in وده عن طريق المستخلصات اللي تم عملها مع المالك الفترة اللي فاتت، والمستخلصات المتوقعة للفترة القادمة طبقًا للـ Scope اللي بيتم إنجازه وتسليمه للمالك.

👈يراقب الـ Cash Flow عن طريق الـ Cash in & Out ، ويحاول أنه ديمًا يحافظ علي أن الـ Cash in ديمًا أعلي من الـ Cash out في كل أغلب فترات المشروع.

👈يقدم Reports بتعكس الحالة اللي واصل لها المشروع حتي الآن.

👈يعمل Risk Assessment للظروف المحيطة اللي ممكن يتعرضها المشروع.

👈يعملForecast للمشروع، وده بأنه يحط في اعتباره كل المصروفات القادمة المتوقع صرفها، و يعكس شكل ال Cost Variance في نهاية المشروع طبقًا للـ KPIs الحالية للمشروع.

👈 يحدد مستوي المديرين المطلوب لاتخاذ القرارات طبقًا لمدي خطورتها سواء كان مدير المشروع/مدير مشروعات الشركة/رئيس مجلس إدارة الشركة، لاتخاذ القرارات اللازمة، ويقدم الإقترحات إن أمكن.

👈ينهي المشروع بالـ Learned Lessons اللي الشركة طلعت بيها من المشروع ده، عشان تقدر الشركة بأداراتها المختلفة تتجنب الأخطاء في المشروعات القادمة، وعشان تقدر تعمل عملية الـ Tendering بشكل أدق للمشروعات المماثلة القادمة.

تعليقات